Sibila
Les dimanches de Ville d'Avray
Serge Bourguignon (Francia, Austria; 1962) [B/N-Color, x m.].
(Filmaffinity)
Les dimanches de Ville d'Avray
Serge Bourguignon (Francia, Austria; 1962) [B/N-Color, x m.].
(Filmaffinity)
Sinopsis:
- [fuente] Un piloto padece amnesia tras participar en un bombardeo en Indochina. De regreso a Francia, el traumatizado piloto lleva una vida sin ilusión.
Pierre es un veterano de Vietnam angustiado por su responsabilidad en la muerte accidental de una niña vietnamita como consecuencia de un aterrizaje forzoso. De vuelta en Francia, vive totalmente aislado hasta que encuentra una niña que ha sido abandonada por su padre en un internado. Fingiendo ser el padre, Pierre se encuentra con la niña todos los domingos para jugar con ella y tal vez recuperar su propia memoria. La amistad despierta sospechas en el pueblo, aún entre las personas que conocen bien a Pierre.
Pilote de guerre en Indochine, Pierre croit avoir tué une petite fille en bombardant un village. Quelques années plus tard, sur le quai de la gare de Ville-d'Avray où il accompagne son amie Madeleine, il rencontre Françoise, une fillette de 12 ans, abandonnée par sa mère et que son père a placé dans une institution religieuse. Se faisant passer pour lui, Pierre prend l'habitude de la sortir tous les dimanches. Une tendre et pure amitié s'établit entre eux. Mais les braves gens s'inquiètent... (Allociné)
Secrets de tournage:
- A l'origine... Le réalisateur Serge Bourguignon, qui est également scénariste du film, explique qu'il s'est inspiré pour écrire cette histoire, de deux individus particuliers, dont un des deux a réellement existé. Le premier était un militaire chef d'escadrille qui, après avoir croisé une petite fille dans son champ de vision, a démissionné de l'armée pour partir à la recherche de l'enfant. Le second était le personnage fictif d'un roman, un gangster devenu amnésique pourchassé par ses anciens collègues et dont la fille fut placée dans un orphelinat.
- Un succès international. Malgré la qualité du film, aucun français n'a voulu courir le risque de le distribuer... C'est grâce à l'américain Richard Davis, qui acheta les droits du film, que Les dimanches de Ville d'Avray a pu être projeté en avant première mondiale à New York. Le succès fut immédiat, tant d'un point de vue critique que commercial, ce qui poussa les cinémas parisiens à se rattraper, en diffusant le film dans cinq grandes salles.detalles técnicos u otros: mostrar contenido
AMG SYNOPSIS: Sundays and Cybele (original French title: Les Dimanches de Ville D'Avray) stars Hardy Kruger as a former bomber pilot. Emotionally shattered by a tragic wartime incident, Kruger goes into semi-seclusion in a small Parisian suburb. He is drawn out of his shell by 12-year-old orphan girl Patricia Gozzi. The nuns in charge of Patricia bless the relationship, assuming that Kruger is the girl's father. A warm, chaste friendship develops between the older man and the bright-eyed girl, culminating in their mutual decision to spend Christmas together in a nearby woods. Unfortunately, nurse Nicole Courcel, suspecting that Kruger is a pedophile, calls the police--a move that can only result in disaster for all concerned. Based on a novel by Bernard Eschasseriaux, the exquisitely photographed Sundays and Cybele won the 1962 Best Foreign Film Academy Award. -- Hal Erickson
AMG REVIEW: There are imperfections to Sundays and Cybele that keep the film from being a top-notch piece of early-'60s French cinema. The story of a girl abandoned by her father is given to some contrived melodrama; the manifestations of lead character Hardy Kruger's mental illness are a bit hammy, both in terms of how they're cinematically portrayed and how they're acted out; and the indulgent way his nurse lover forgives and overlooks his instability can strain credibility. Yet the movie has enough going for it to make it worthy of attention, particularly in the excellent black-and-white cinematography. Too, as the abandoned 12-year-old, Patricia Gozzi gives a credible if sentimental performance that does much to hold the film together, especially considering that she's more likable and less caricatured than the adult characters. The scenes in which she and Kruger help each other negotiate the damaging disappointments of their past are the heart of the movie, achieving some touching nuances in its portrayal of the healing relationship between unlikely characters drawn together by circumstance. It doesn't make their scenario as cut-and-dried as two people whose affection is misunderstood and destroyed by a cruel uncomprehending world, either. It raises some rumbling uncertainties as to just how healthy their interaction is and how it strains acceptable social limits, leaving it up to the viewer to ponder just how much the relationship should be tolerated, though the section in which the authorities close in on Kruger is among the film's weaker ones. -- Richie Unterberger
Ficha técnica
- Otros títulos: Cybèle ou Les Dimanches de Ville d'Avray / Sundays and Cybele / Sunday's at Ville D'Avray / Sonntage mit Sybill / L'uomo senza passato.
Argumento: Bernard Eschassériaux (novela)
Guión: Serge Bourguignon, Antoine Tudal, Bernard Eschassériaux (diálogos).
Fotografía: Henri Decaë (B&W / Franscope).
Música: Maurice Jarre.
Producción: Romain Pinès, Gérard Ducaux-Rupp, Raymond Froment.
Productora: Fidès / Les Films Trocadero / Orsay Films / Terra Film Produktion.
Reparto:
- Hardy Krüger (Pierre).
- Nicole Courcel (Madeleine).
- Patricia Gozzi (Françoise / Cybèle).
- Daniel Ivernel (Carlos).
- André Oumansky (Bernard).
- Anne-Marie Coffinet (Françoise II).
- René Clermont (Le facteur).
- Malka Ribowska (La voyante).
- Michel de Re (Fiacre).
- France Anglade (Lulu).
- Serge Bourguignon (Le cavalier).
- Alain Bouvette (L'employé de gare).
- Renée Duchateau (L'épicière).
- Gilbert Edard (Le père).
- Martine Ferrière (Une mère).
- Maurice Garrel (Le policier).
- Albert Hugues (Le patron du café).
- Lisette Lebon (Monique).
- Jocelyne Loiseau (Soeur Marie des Anges).
- Denise Péron (Soeur Opportune).
- Jacques Robiolles (Un forain).
- Bibiane Stern (Carmela).
- Antoine Tudal (Le peintre).
Premios
- - 1962: Oscar: Mejor película de habla no inglesa
- 1963: 2 nominaciones al Oscar: Mejor guión adaptado, bso (adaptada)
- 1962: Globos de oro: Nominada a Mejor película extranjera
Género:
- Drama psicológico / Guerra de Indochina, Neurosis, Síndrome de estrés postraumático.
DVDRip VO+S - AVI
detalles técnicos u otros: mostrar contenido
- Sibila (1962 - Les dimanches de Ville d'Avray) - french.avi [1.31 Gb]
Les Dimanches De Ville D\'Avray (1962) [1.31 Gb] (fuente)
Nota: En torrent incluye un subpack con varios idiomas: inglés, francés, alemán, español, árabe, neerlandés, griego, portugués y turco.
Subtítulos: castellano e inglés (subdivx) (subidos por preacher) / español americano (subdivx) (adaptados por predator1976)
BluRay HD 720p VO+S - MKV
detalles técnicos u otros: mostrar contenido
- Sundays.and.Cybele.1962.720p.BluRay.x264-ROUGH [PublicHD] [4.36 Gb] (fuente)
Enlace torrent magnético [4.36 Gb] (fuente)
Subtítulos: castellano (subdivx) (sincronizados por alberbope a partir de los subidos por preacher) / inglés (opensubtitles) / francés (opensubtitles) / alemán (opensubtitles)
Relacionado:
- Otra mirada sobre la guerra, los conflictos y sus secuelas
Fuego en la nieve (William A. Wellman, 1949)
Stromboli (Roberto Rossellini, 1950)
Hiroshima, mon amour (Alain Resnais, 1959)
La infancia de Iván (Andrei Tarkovsky, 1962)
Sibila (Serge Bourguignon, 1962)
Good Times, Wonderful Times (Lionel Rogosin, 1966)
Hearts and Minds (Peter Davis, 1974)
Lacombe Lucien (Louis Malle, 1974)
- [monografía] Cine antimilitarista
- [monografía] Infancia y marginación
Salud.