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My Way Home (Bill Douglas, 1978)

Drama, comedia, suspense; a veces a caballo entre la ficción y la realidad, pero siempre cine para pensar con sentido crítico lo social.
My Way Home
Bill Douglas Trilogy: Part III
Bill Douglas (Reino Unido, 1978) [B/N, 71 m.].

Portada
IMDb
(Filmaffinity)


Sinopsis:

    La última parte de la trilogía autobiográfica de Douglas se ocupa de la historia de Jamie al final de la adolescencia, cuando rehúsa aceptar un trabajo en una mina de carbón y mientras hace el servicio militar en Egipto expresando su deseo indeciso de ser director de cine. El cambio de escenario otorga finalmente a Douglas los nuevos horizontes que hicieron posible esta trilogía, iniciada con "My Childhood" (1972) y continuada con "My Ain Folk" (1973).

AMG SYNOPSIS: My Way Home was the third entry in a semidocumentary trilogy concocted by writer/director Bill Douglas. Filmed entirely on location in Scotland, the story concentrates on a disgruntled youth named Jamie. Hoping to escape his poverty-stricken surroundings, Jamie gets into trouble with the law, and ends up in a group home. He is finally straightened out when he joins the military. Curiously, of the three films in the "Jamie" series, My Way Home was the only one released in the US. -- Hal Erickson

Web Xcèntric, en "En primera persona: la trilogía autobiográfica de Bill Douglas", en CCCB, el 9 de marzo de 2003, escribió:El prematuramente desaparecido Bill Douglas reconstruye, a partir de su memoria personal, la historia de Jamie, su alter ego fílmico, desde su vida como niño pobre en un pequeño pueblo minero escocés hasta su edad adulta, en una honda evocación autobiográfica que raya a la altura de las otras dos grandes trilogías de formación (Apu/Ray, Máximo/Donskoi). El cineasta escocés trabaja en los intersticios de la memoria, la imaginación y el realismo, avanzando por sus sentidos pasajes vivenciales a partir de destellos, de momentos brillantes que exponen un acontecimiento único, con una narrativa exigua y rigurosa, y un estilo seco que no elude la belleza formal. A través de la intimidad de la experiencia revelada, fiándolo todo a la mediación intuitiva de las imágenes de la memoria, Douglas da forma a una interpretación poética de la realidad de un mundo de miseria en el que la imaginación parece ser un acto de resistencia y el cine, futuro camino de perfección, la única posibilidad de belleza.

En BFI se escribió:Douglas's remarkable trilogy of powerful films of childhood and youth display an original and powerful artistic vision. The narrative arc is biographical; in Jamie, we embark on a journey into the artist's experience, growing up in a poverty-stricken mining village in the post-war era, at the mercy of brutal, loveless surroundings and the relatives and neighbours responsible for his welfare. But these films are not a depressing experience. Jamie is a survivor, bold and curious, and his story is ultimately redemptive. The cinematography is beautiful, creating visual poetry from startling, bleak monochrome images. When Bill Douglas died in 1991, British cinema lost one of its most original, and neglected artists.

- "My Childhood" (1972). Set in 1945, the first part of Douglas’ triptych revisits his impoverished childhood, living with his grandmother and half-brother in the Scottish mining village of Newcraighall. The austere but beautiful black-and-white camerawork perfectly captures the harsh realities of an existence which finds the eight-year-old Jamie often taking solace from the movies. — Geoff Andrew.

- "My Ain Folk" (1973). Though life becomes even harder for Jamie, so that he eventually ends up in a none-too-comforting children’s home, the bold, uncompromising assurance of Douglas’ very personal brand of realism ensures that the film effortlessly avoids the pitfalls of sentimentality or self-pity. Rather, it is so firmly grounded in specific memories that the boy’s experiences feel quite universal in their relevance. — Geoff Andrew.

- "My Way Home" (1978). Old enough to work, Jamie leaves the children's home to live with his paternal grandmother, but is soon conscripted into the RAF. Ironically, military service in Egypt brings a sense of freedom and friendship unimaginable in earlier years… Having refused to soft-pedal on life’s hardships, Douglas here achieves a very deep and genuine sense of release, compassion and redemption.— Geoff Andrew.

    Otras referencias
    - Bill Douglas (1934-1991). Screenonline (en inglés).
    - Trilogie Bill Douglas. Olivier Père, ArteTV (en francés).

Ficha técnica

    Dirección: Bill Douglas.
    Guión: Bill Douglas.
    Fotografía: Ray Orton (B&N).
    Producción: Judy Cottam, Richard Craven.
    Productora: British Film Institute (BFI).

Reparto:

  • Stephen Archibald (Jamie).
  • Gerald James (Mr. Bridge).
  • John Young (Shop assistant).
  • Joseph Blatchley (Robert).
  • Lennox Milne (Grandmother).
  • Lita Roza (Singer).

Género:

    Drama social / Autobiografía, Adolescencia, Juventud, Orfanato, Servicio militar, Secuela.




BDRip VO+S - MKV (Publicada por Andrei en sharethefiles.)





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Datos técnicos. III Parte:
** HD 720p VO / AC3 2.0 / 960x720 (4:3 / 1.333) / 01:11:40 (71 m.) / 24 fps **
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